24. helmikuuta 2011

Puolukkakaurahyve - vai sittenkin pappilan hätävara?

Minulla on mennyt vissiin sekaisin yksi jos toinenkin jälkiruoka. Kun aloin suunnitella tätä jälkkäriä, ajattelin, että se on puolukkahyvettä. Hyve kuitenkin viittaa usein jonkinlaiseen piirakkamaiseen paistokseen. Tämä olisi oikeammin Pappilan hätävara, johon on käytetty pullasiivuja tai keksinmuruja ja hilloa. Kerma on kyllä ollut sikäli arvossaan, että tuskin sitä on mitä hätäisimpään jälkiruokaan aikoinaan laitettu. Mutta kukapa näistä tietää. Itse olen pitänyt pullavanukasta Pappilan hätävarana enkä ole ainoa pikaisen tarkistuksen perusteella. Olkoon tämä nyt sitten vaikka hyvejälkkäri.

Puolukkakaurahyve

Muruseos:
70 g voita
½ dl sokeria
1½ dl kauraleseitä

2 dl kuohukermaa vatkattuna

puolukkasurvosta (sokeroitua) tai puolukkahilloa

1. Valmista muruseos uunissa. Sulata voi, sekoita joukkoon sokeri ja kauraleseet. Levitä vuokaan ja paista uunissa 200 asteessa 10 - 15 minuuttia, kunnes muruseos on rapsakkaa. Kun otat seoksen uunista, sekoita se murumaiseksi haarukalla.
2. Annostele astioihin vuoroin hilloa, täysin jäähtynyttä muruseosta ja kermavaahtoa.

2 kommenttia:

  1. Nam! Tällaiset keksi/marja/vaahtojälkkärit on mun lemppareita :)

    VastaaPoista
  2. Mun suosikkiosa on toi muru! Kermavaahdosta tulee mulle helposti öllö olo eli kohtuudella silloin tällöin ü

    VastaaPoista